Pages

Tuesday, March 22, 2011

Awasilah Amarahmu…

Assalamualaikum Warahmatullah...

Marah merupakan tabiat atau sifat semula jadi yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada manusia. Biasanya apabila seseorang marah, dia akan bertindak diluar jangkaan. Perasaan marah boleh menjadikan jiwa seseorang itu tidak tenteram.

Marah boleh jadi sifat tercela dan boleh menjadi sifat terpuji. Marah yang terpuji adalah marah apabila agamanya dikeji dan dihina. Sekiranya kita tidak berasa marah apabila agama dihina, maka ia menjadi sifat tercela dan Allah akan murka kepada kita. Dengan sifat marah, lahirlah semangat untuk membela dan mempertahankan agama.

Sekiranya, kita marah kerana peribadi kita disakiti, maka hendaklah kita tahan kemarahan tersebut. Ia merupakan sifat terpuji yang sepatutnya dimiliki oleh orang yang mengaku dirinya beriman.

Dalam Islam, orang yang disebut sebagai gagah perkasa bukanlah orang yang dapat mengalahkan orang lain, tetapi orang yang paling gagah ialah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah. Hal tersebut sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah r.a. bahawa:

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Bukanlah orang yang gagah perkasa itu ialah orang yang mampu merebahkan orang lain, tetapi sebenarnya orang yang gagah perkasa itu ialah orang yang mampu mengawal dirinya ketika marah.

La Taghdob!


“Fuad, kau kena marah anak sekali-sekala. Kalau tak degil bila besar nanti”, saudara mara saya memberi nasihat. Saya mengangguk, mereka lebih dulu 'makan garam' dari saya. Pengalaman mereka berguna bila diperlukan.

“Budak datang lambat memang aku hambat, tak mahu dengar cakap!”, pesan seorang rakan sekerja saya, mula-mula saya bertugas di Politeknik.

“Hukuman rotan ni kena perkenal semula,kami dah tak tau apa nak buat dengan murid-murid hari ni. Degil sangat”, rungut seorang guru sekolah. Budak-budak sekarang memang mencabar kesabaran. Saya akui.

Seolah-olah dengan memarahi mampu menyelesaikan semua masalah.

Tetapi apabila saya teliti semula ayat-ayat Al-Quran dan hadith tentang sifat marah ini, semuanya terbalik. Marah dianggap kelemahan dan harus dielak oleh setiap manusia. Sikap marah akan menyumbang kepada masalah jiwa dan berbuat dosa.


Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;(Ali Imran:134)

Antara akhlak yang keji adalah apabila seseorang itu marah ketika peribadinya disakiti, lalu ia bertindak menggila, tetapi sebaliknya tidak marah apabila agama dihina dan dikeji. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w.: “Berpesanlah kepadaku.”

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Jangan marah.” Lalu lelaki tersebut meminta perkara yang sama berulang kali, tetapi Rasulullah tetap menjawap: “Jangan marah.”

Sebuah hadith yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas’ud r.a, beliau berkata: “Seakan-akan saya masih melihat Rasulullah s.a.w. sewaktu menceritakan salah seorang daripada para nabi ketika dipukul oleh kaumnya sehingga berlumuran darah dan ia mengusap darah dari mukanya sambil berdoa: “Wahai Allah, ampunilah dosa kaumku kerana sesungguhnya mereka tidak mengetahui.”

Manakala hadis yang lain riwayat al-Bukhari dan Muslim, daripada Ibn Mas’ud r.a., beliau berkata:

“Setelah selesai perang Hunain, Rasulullah mendahulukan orang yang terkemuka dalam membahagikan harta rampasan. Baginda memberikan 100 ekor unta kepada al-Aqra’ dan memberikan Uyainah bin Hisn dan beberapa pemuka bangsa Arab yang didahulukan dalam pembahagian.

“Kemudian ada seorang lelaki berkata: ‘Demi Allah, sesungguhnya pembahagian ini tidak adil dan bukan kerana Allah.”

“Maka saya berkata: ‘Demi Allah, saya benar-benar akan menyampaikan hal ini kepada Rasulullah s.a.w.’

“Kemudian saya pergi kepada Baginda dan menceritakan apa yang dikatakan oleh lelaki tadi. Tiba-tiba wajah Baginda berubah menjadi merah dan kemudian Baginda bersabda: 

Siapakah yang adil, jika Allah dan Rasul-Nya dianggap tidak adil?’ Baginda bersabda lagi: ‘Semoga Allah sentiasa melimpahkan kepada Nabi Musa kerana beliau telah disakiti hatinya tetapi beliau tetap sabar.”

Rawat Marahmu

1. Segera Mengingati Allah

Apabila anda berada dalam keadaan marah kerana disakiti oleh orang lain, maka segeralah mengingati Allah dengan menyedari keutamaan menahan marah sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah Ali Imran ayat 134 yang bermaksud:

“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapatkan) keampunan daripada Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang lebarnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang bertaqwa, iaitu orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang yang menahan kemarahan.”

Sebuah hadis riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah, daripada Mu’az bin Anas r.a., beliau berkata bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: 

“Sesiapa yang menahan marah padahal ia boleh melepaskan amarahnya itu, maka dia akan dipanggil Allah pada hari kiamat bersama para pemimpin makhluk sehingga dipilihkan untuknya bidadari mana yang akan dikahwinkan dengannya mengikut kehendaknya.”

2. Berlindung kepada Allah

Kita hendaklah memohon perlindungan kepada Allah daripada sifat marah kerana marah itu berasal daripada syaitan. Allah s.w.t. berfirman dalam surah Fussilat ayat 36 yang bermaksud:

“Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka pohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Riwayat Ibn Adi daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: 

“Jika seseorang lelaki marah, lalu ia berkata: ‘A'uzubillahi minas Syaitonir Rajim’ yang bermaksud: (Aku berlindung kepada Allah daripada godaan syaitan yang direjam), maka kemarahannya akan reda.”

Diriwayatkan daripada Sulaiman bin Surad r.a. yang berkata: “Dua orang lelaki sedang mencaci maki dihadapan Rasulullah s.a.w. Salah seorang daripada mereka matanya merah dan urat darah di lehernya timbul. Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud): ‘Sesungguhnya aku tahu suatu kalimah yang apabila diucapkan, maka apa yang dideritai itu menjadi hilang, iaitu: ‘A'uzubillahi minas Syaitonir Rajim’. Lelaki itu berkata: ‘Apakah engkau (Rasulullah) melihat aku gila?’”

3. Wuduk Penyejuk Kemarahan

Syaitan memang akan berusaha menjadikan kita marah. Apabila kita berada dalam keadaan marah, mudah sekali baginya menggoda dan memesongkan kita kerana pertimbangan yang sihat telah hilang dan akal telah dikuasai emosi sehingga tidak dapat berfikir dengan wajar. Jika seseorang dapat mengawal dirinya daripada melepaskan kemarahan, bererti dia telah berjaya melawan syaitan yang bakal mengheretnya ke jurang kebinasaan dan penyesalan.

Abu Wa’il al-Qash, Abdullah bin Bujair al-Shan’ani rhm. berkata: “Kami masuk menemui Urwah bin Muhammad al-Sa’di. Seorang lelaki sedang berbicara dengannya, sehingga menyebabkan beliau marah. Lantas beliau bangun dan pergi berwuduk. Kemudian beliau berkata: ‘Ayahku menceritakan kepadaku daripada datukku Athiyyah r.a., katanya: 

‘Rasulullah s.a.w bersabda: ‘Sesungguhnya kemarahan itu berpunca daripada syaitan. Syaitan pula dicipta daripada api. Sesungguhnya api hanya boleh dipadamkan dengan air. Oleh sebab itu, apabila seseorang antara kamu naik marah, maka hendaklah dia berwuduk.”” (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

4. Diam Merawat Kemarahan

Sekiranya anda sedang marah, sebaiknya anda diam. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad yang bermaksud:

“Jika seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah dia diam.”

Begitu juga dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi daripada Abdullah bin Amru yang berkata: 

“Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud) ‘Sesiapa yang diam, maka ia akan selamat.’” Sebenarnya diam dalam perkara ini adalah sebahagian daripada iman.

5. Duduk dan Berbaring

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Abu Zar bahawa pada waktu itu beliau sedang minum di kolahnya, lalu datang suatu kaum seraya berkata: “Siapa antara kamu yang berani mengganggu Abu Zar dan mengambil beberapa helai rambut kepalanya?” salah seorang berkata: “Saya!”

Lalu orang itu datang mengeruhkan kolah dan memukulnya. Pada ketika itu Abu Zar yang sedang berdiri lalu duduk, kemudian berbaring.

Beliau ditanya: “Wahai Abu Zar, mengapa kamu duduk kemudian kamu berbaring?” Dia menjawap: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kami:

‘Jika salah seorang antara kamu marah, sedangkan ia ketika itu dalam keadaan berdiri, hendaklah ia duduk. Jika marahnya dapat hilang dengan duduk (cukuplah ia duduk). Jika tidak, hendaklah ia berbaring.””


Yang Sentiasa Co0l ^_^
-Asyraf Hernandez-

Pedoman: Demikianlah sunah yang telah diwariskan oleh Rasulullah s.a.w kepada umatnya. Petua-petua menyejukkan api kemarahan telah diajarkan kepada sahabat, dipraktikkan oleh mereka dan seterusnya disampaikan kepada generasi berikutnya sehinggalah sampai kepada kita. Syukur Alhamdulillah. Wallahu a’lam.

Saturday, March 12, 2011

Memahami Agama Secara Bijaksana

Assalamualaikum…

Kita perlu meneliti kembali pendekatan mengajar subjek-subjek agama sama ada dalam sistem pendidikan formal ataupun tidak formal. Adakah subjek agama itu telah disusun mengikut keutamaannya? Dan adakah isinya sekadar mengandungi fakta-fakta yang bersifat ilmiah tetapi gersang daripada roh tarbiah?

Misalnya solat, perkara yang dititikberatkan hanya aspek makna, rukun dan syaratnya sahaja tanpa menitikberatkan solat dari sudut penghayatan dan “rasa” yang mana makna dan maksud rukun fi’li, qauli dan qalbinya diperincikan dengan cara yang menyentuh jiwa. Tambahan lagi, subjek seperti solat perlu dikaitkan dengan dengan pembinaan sistem keyakinan (belief), anjakan paradigma, pembentukan nilai, pembentukan karakter dan sikap seseorang.



Maksudnya, kita perlu lebih kreatif dan inovatif untuk memberi nafas baru dalam mata pelajaran solat agar para pelajar dapat merasai kepentingan berhubung secara terus dengan Penciptanya.

Penyusunan pelajaran rukun iman dan rukun Islam yang merupakan teras pembangunan dan sahsiah peribadi mestilah menekankan kepada mekanisme dan proses bagaimana kedua-duanya boleh membentuk keyakinan, nilai dan paradigma seterusnya tingkah laku manusia.

Jangan hanya menyenaraikan kesan dan hasil yang akan didapati sahaja kerana kesan akan berlaku secara automatik apabila mekanismanya dilaksanakan dengan tepat dan baik. Misalnya, bagaimanakah “percaya kepada Allah” boleh menimbulkan rasa takut dan cinta kepada-Nya? Ini perlu dijelaskan kepada para pelajar. Ini adalah soal “rasa” dan amaliah bukan lagi bertaraf fikrah dan ilmiah.


Kita tidak mahu para pelajar hanya pandai menghafal rukun Islam sepertimana mereka menghafal formula matematik dan sains sahaja. Subjek agama mesti mampu menyentuh “conscious mind” dan “subconscious mind” para pelajar, barulah ia akan berjaya menanam nilai-nilai positif seterusnya membentuk karekter.

Rasanya masih ada ruang bagi membuat peningkatan dalam subjek agama Islam terutamanya dari segi aspek falsafah dan penghayatannya. Aspek ritual dan terlalu berorientasikan peperiksaan yang ditekankan selama ini kurang relevan untuk melahirkan para pelajar yang benar-benar dinamik dan progresif keislamannya.

Sudah sampai masanya mata pelajaran agama Islam disusun dengan menekankan aspek “substance” dan berorientasikan penghayatan dan amalan. Allah telah menjamin bahawa solat akan mencegah seseorang daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran. Jadi tentulah ada yang tidak kena dengan solat kita jika kejahatan dan kemungkaran masih berleluasa dan berterusan melakukan maksiat, walaupun kita masih tidak pernah meninggalkan solat.

Tegasnya, subjek agama  kadangkala bersifat umum dan hanya berjaya memberikan pengetahuan, tetapi tidak kemahuan dan kemampuan bagi melaksanakan ajaran-ajaran itu. Oleh itu tidak hairanlah, ada pelajar yang berjaya mencapai kelulusan yang cemerlang dalam mata pelajaran agama tetapi mereka tidak sembahyang!

Para remaja kita memang kekeringan “chemical substance” dalam kefahaman Islam mereka. Kalau orang bukan Islam bertanya mengapa umat Islam terlalu banyak “membuang masa” untuk solat lima waktu sehari semalam, apakah jawapannya? Malangnya, ramai remaja yang tidak dapat memberikan jawapan yang tepat malah tidak memuaskan hati si penyoal pula. Kekadang mereka hanya tahu aspek “how” dalam solat (yang merangkumi soal rukun, sah dan batalnya) tetapi tidak tahu aspek “why” dalam amalan itu.


Apabila ada cabaran, barulah mereka sedar bahawa mata pelajaran agama yang diajar selama ini belum begitu bersedia dan mencukupi untuk berhadapan dengan sikap “rational thinking” pemikiran saintifik dan komprehensif manusia moden yang lebih berani, liar dan bebas. Itu baru soal solat. Bagaimana pula nanti jika soal ketuhanan, akhlak, menutup aurat dan munakahat (perundangan Islam) turut dipersoalkan?

Corak pembelajaran agama sepatutnya dijalankan secara “adult learning” yakni menekankan terlebih dahulu akan keperluan mata pelajaran itu dipelajari. Hanya apabila terasa keperluannya, maka barulah timbul keghairahan untuk mempelajari sesuatu. Untuk itu, ilmu agama mestilah “dibawa” kepada para pelajar, bukan pelajar yang “dibawa” kepada mata pelajaran itu. Berilah peluang kepada para remaja mengaitkan apa yang mereka pelajari dengan pengalaman hidup mereka sehari-hari.

Dengan cara ini barulah mereka akan nampak perkaitan antara Islam dengan kehidupan, sekaligus meyakini bahawa Islam ialah cara hidup (way of life) yang merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia. Adalah lebih berkesan jika penyampaian ilmu agama dapat menunjukkan perkaitan antara sains dengan tauhid, metematik dengan fiqah, ekonomi dengan akhlak dan lain-lain. Wallahua’lam…


Pedoman: ramai muslim gagal memahami apatah lagi menghayati makna yang tersirat disebalik solat yang mereka lakukan. Kesan dari itu, maka lahirlah muslim yang rendah kualitinya, tidak selari dengan tuntutan syariat. Buktinya, orang muslim kini menunaikan solat tetapi masih melakukan maksiat (berzina, membuka aurat, mencuri, merasuah, pergaulan bebas, berdusta, dll). Jadi, apakah makna solat pada pandangan mereka? Adakah mereka bersolat hanya semata-mata menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim kerana itu adalah perintah Allah? mengapa mereka tidak mengambil hikmah dan ib'rah solat? Realitinya umat Islam masa kini hanya menunaikan solat bukannya mendirikan solat sepertimana yang termaktub di dalam al-Quran….

Wednesday, March 2, 2011

Mukmin Profesional

Ada pepatah mengatakan, anda ialah apa yang anda fikirkan. Maka kita tanya di sini, apa yang anda selalu fikirkan? Adakah anda selalu memikirkan apa yang anda nak miliki atau siapa yang anda nak jadi?


Jika kita banyak berfikir apa yang kita nak miliki, sudah pasti kita tidak dapat fokus kepada siapa yang kita nak jadi. Sedangkan ada ungkapan mengatakan siapa anda akan menentukan apa yang anda buat dan apa yang anda buat itulah yang anda akan dapat. Jadi kalau kita hendak hasil yang lebih besar, lebih hebat maka kita kena memikirkan kena beri tumpuan kepada soal siapa yang kita nak jadi.

Siapa yang kita nak jadi ini melibatkan dua perkara; iaitu hati kita dan akal kita. Kedua-dua ini perlu dibangunkan. Hati perlu dibangunkan supaya sihat dan akal perlu dibangunkan supaya cerdas dan cerdik. Kalau kita hanya memberi tumpuan kepada pembangunan akal dan kesihatan fizikal sahaja tetapi mengabaikan pembangunan hati, maka kehidupan kita menjadi celaru kerana kita tidak memiliki arah tuju yang tepat. Sedangkan syarat utama untuk seseorang itu berjaya dalam kehidupan ialah dia perlu memiliki arah tuju yang tepat dan jelas. Alat utama yang boleh memandu seseorang ke arah matlamat yang tepat dan jelas hanyalah hati yang sihat dan sejahtera. Allah s.w.t befirman dalam al-Quran yang bermaksud:

“(Iaitu) pada hari yang mana harta dan anak-anak tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera.” (Surah al-Syu’ara 26: 88-89)

Anak-anak, harta, pangkat, kedudukan, pengaruh melambangkan kejayaan di dunia, tetapi tanpa disertai dengan hati yang sihat, ia tidak berguna di sisi Allah s.w.t. Kalau sesuatu itu tiada nilai di sisi Allah ia pasti membawa kebinasaan dan kemusnahan kepada empunya diri di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.

Membangunkan Akal dan Hati

Allah s.w.t pencipta dan pemilik kehidupan ini telah memberi panduan kepada kita untuk membangunkan akal dan hati supaya kita menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud,



“Sesungguhnya orang yang paling baik untuk diberi kerja ialah orang yang kuat lagi amanah.” (Surah al-Qasas 28:26)


Kuat disini bermaksud sihat tubuh badan dan cerdas akal manakala amanah bermaksud baik kelakuannya, sihat hatinya. Daripada sini timbul konsep Mukmin Profesional, iaitu orang yang amanah (mukmin) dan kuat (professional) dari segi usahanya atau cerdas akalnya.

Hati yang positif

Kuat atau profesional dalam menjalankan tugasnya bermaksud seseorang yang mempunyai kemampuan (kompetensi) yang tinggi untuk melakukan sesuatu tanggungjawap atau peranan. Termasuk dalam istilah ini ialah ilmu, kemahiran, bakat yang ada pada seseorang untuk membolehkannya melakukan sesuatu pekerjaan dengan cekap dan berkesan. Kuat juga dimaksudkan sebagai kesihatan fizikal dan kecerdasan akal.

Manakala amanah pula merujuk kepada soal kelakuan atau soal kemukminan. Ini soal kualiti seseorang; iaitu hati yang sihat, hati yang positif dan hati yang murni.

Hati yang positif merujuk kepada soal-soal semangat bekerja, kesungguhan bekerja, keseronokan, keghairahan, komitmen, kerjasama, kemesraan, keprihatinan dan kesetiaan dalam menjalankan tugas. Hati yang positif juga ialah hati yang tidak dipengaruhi oleh keadaan sekelilingnya terutamanya keadaan yang negatif. Hati sebegini akan kekal positif walaupun dia sedang berhadapan dengan apa jua masalah, kegawatan atau krisis.

Manakala hati yang murni pula berkait dengan soal motif, soal kebersihan hati selain daripada Allah, selain daripada mendapat redha Allah. Ia ada kaitan dengan tujuan seseorang itu bekerja. Apa yang mendorongnya sehingga sanggup bersusah-payah menjalankan sesuatu tugas dan tanggungjawap itu? Adakah ia didorong oleh keinginan untuk menerima (keuntungan jangka pendek) atau keinginan untuk memberi (keuntungan jangka panjang).


Keinginan Untuk Memberi

Orang yang didorong oleh keinginan untuk memberi kebaikan kerana mengharapkan redha Allah, dia lebih jujur, lebih ikhlas, lebih bersemangat, lebih ghairah, lebih seronok dengan kerjayanya, berbanding dengan orang yang didorong oleh keinginan untuk mengambil sesuatu, mengambil upah, mengambil hak, mengambil pangkat, kemasyhuran, penghargaan dan kedudukan dan sebagainya. Soal memberi ialah soal keperluan; manakala soal mengambil ialah soal kemahuan. Antara kemahuan dengan keperluan, kedua-duanya penting, tetapi keperluan lebih penting kerana itu matlamat kita dan ia mesti diberi keutamaan, berbanding kemahuan.

Justeru, konsep Mukmin Profesional sebenarnya ialah orang yang memiliki kualiti hati yang sihat, hati yang positif dan hati yang murni; pendek kata, hati yang didorong oleh keinginan untuk memberi kebaikan kerana Allah semata-mata. Ia memiliki kompetensi yang tinggi untuk melakukan peranannya. Hanya orang yang seperti ini sahaja yang mempu mengeluarkan hasil yang luar biasa.

Antara mukmin dengan profesional, walaupun kedua-dua ini penting untuk dibangunkan, tetapi kedua-duanya berpusat di hati. Ciri mukmin mahupun professional bermula di hati. Justeru, pastikan aktiviti harian kita membawa kepada kesuburan hati dengan sentiasa berusaha mendekatkan diri kepada Allah dengan mengutamakan hak-hak Nya dan menjauhkan diri daripada segala yang dilarang-Nya. Hal ini kerana semua larangan Allah itu akan menyebabkan hati kita kotor atau sakit atau boleh menyebabkan hati kita mati kalau larangan Allah itu dilakukan berulang-ulang kali meskipun dosa kecil, kalau ia diulang berulang-ulang kali, ia akan menjurus kearah dosa besar apatah lagi dosa-dosa besar yang diulang-ulang kali. Nau’zubillah…


Kehidupan di dunia ini hakikatnya ialah satu perjalanan menuju Allah s.w.t hanya hati yang sihat, hati yang berkualiti, hati yang positif dan hati yang murni sahaja yang boleh membawa kita menuju Allah dengan membawa bekalan yang baik-baik yang diusahakan di dunia ini dalam tempoh yang telah ditetapkan oleh Allah kepada kita.

Di akhirat kita akan dibalas oleh Allah mengikut apa yang telah diusahakan itu berpandukan kualiti hati dan kualiti akal kita; iaitu sejauh mana kita telah benar-benar menjadi – Mukmin Profesional.


To Be 'Professional Mukmeen'
-Asyraf Hernandez-

Pedoman : memang benar, kualti hasil ditentukan oleh kualiti hati. Oleh itu, hati perlu dibangunkan supaya sentiasa sihat dan akal perlu dibangunkan supaya cerdas dan cerdik.