Pages

Saturday, February 19, 2011

Mengejar Kemuliaan Ilahi…


Assalamua'laikum...


Kemuliaan satu fitrah. Setiap insan yang waras semestinya menyukai kemuliaan. Tidak ada seorang pun yang sukakan kehinaan. Itulah fitrah semula jadi yang diwujudkan dalam diri seorang manusia. Walaupun kemuliaan itu sendiri adalah berbeza-beza maknanya daripada satu individu dengan individu yang lain, tetapi apa yang pasti, semuanya cintakan kemuliaan.


Mungkin kepada seorang pelajar, menjadi pelajar terbaik, adalah suatu kemuliaan baginya. Manakala bagi seorang rakyat, dianugerahkan pingat oleh seorang sultan itu merupakan kemuncak kemuliaan pula kepadanya. Seorang bapa mungkin berasa mulia, apabila anaknya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Kemuliaan bagi seorang guru, mungkin apabila anak-anak muridnya menghormatinya dan berjaya dalam hidup mereka.

Sekali lagi diulangi, kemuliaan itu mungkin pelbagai erti dan definisinya kepada seseorang, namun yang pasti semua orang akan menyukainya. Bahkan, merupakan satu fakta, untuk mencapai apa yang dirasakan sebagai satu kemuliaan bagi seseorang itu, manusia hampir sanggup melakukan apa sahaja . segala daya usaha dan kesungguhan akan dikerah, keringat akan diperah hatta air mata dan darah pun sanggup ditumpahkan. Asalkan perkara yang dilihat sebagai satu kemuliaan itu akan dicapai.

Ironinya, demi mendapatkan kemuliaan, ada yang sanggup melakukan perkara yang hina lagi terkutuk. Ada yang sanggup membunuh, menipu, merasuah, menyihir dan menzalimi; asalkan matlamat utamanya adalah untuk menjadi orang yang mulia dan boleh membawa kemuliaan kepadanya tercapai. Apa yang diinginkan oleh hati akan menggerakkan akal bagi menyusun strategi dan cara untuk mendapatkannya lantas tubuh memberi tindak balas untuk merealisasikan hasratnya.

Islam khususnya Rasulullah s.a.w amat memahami struktur fitrah kejadiaan manusia. Maka kita dapati, Baginda telah menggunakan kaedah fada’il a’mal untuk membentuk dan mencerna hati para sahabat Baginda agar mempunyai sistem keimanan yang sahih dan utuh. Apabila sistem keimanan ini telah dibetulkan, maka pandangan mereka kepada alam ini juga akan menjadi betul. Di sini, para sahabat telah diasuh untuk menghubungkan kemuliaan mereka dengan makna kemuliaan mereka yang hakiki. Kemuliaan diperlukan oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal jantina, umur, kekayaan, mahupun pangkat. Kemuliaan yang akan kekal relevan definisinya hingga ke hari kiamat.


Menurut Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dalam kitabnya yang bertajuk, Bidayatul Hidayah. Beliau menjelaskan bahawa kemuliaan setiap individu itu terbahagi kepada 4 jenis:

  1. Mulia disisi manusia tetapi hina pada pandangan Allah
  2. Hina disisi manusia bahkan hina juga pada pandangan Allah
  3. Mulia disisi Allah tetapi hina pada pandangan manusia
  4. Mulia disisi Allah bahkan mulia juga pada pandangan manusia
Beliau menjelaskan lagi, bahawa seburuk-buruk manusia adalah golongan yang berada dalam kategori no.2. Dan sebaik-baik manusia adalah yang berada dalam golongan no.4. Persoalannya sekarang ialah, apakah posisi kemuliaan anda sekarang ataupun, apakah jenis kemuliaan yang sedang anda cari?

Pada hemat saya, saya merasakan bahawa manusia akhir zaman ini, tidak sedikit pun menghiraukan kemuliaan pada pandangan Allah. Mereka lebih mengutamakan redha manusia semata-mata walaupun mereka sedar bahawa cara itu boleh mengundang kemurkaan Allah. Mereka hanya menilai kemuliaan itu atas definisi yang berlandaskan nafsu dan akal yang cetek, tanpa ilmu agama yang mencukupi. Hal ini, boleh mengakibatkan kesan-kesan negatif seperti yang telah pun berlaku sekarang ini seperti penyelewengan kuasa, penyalahgunaan dana kewangan dan pemerintahan kuku besi (diktator).

Hati para sahabat telah ditempa dengan dengan satu acuan, iaitu acuan “Sibghatullah”, celupan Allah. Mulia atau hina sesuatu perkara itu, neracanya hanya satu, iaitu redha atau murka Allah s.w.t. Apa yang dipandang mulia oleh Allah dan pembantuNya, Rasulullah s.a.w., itulah yang dipandang mulia oleh mereka.

Allah s.w.t. menegaskan, mafhumnya:

“sibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik sibghah-Nya daripada Allah? Dan hanya kepada-Nya lah kami menyembah.”(Surah al-Baqarah 2:138).

Dalam kitab Majma’ al-Zawaid, dinukilkan satu riwayat yang bersumber daripada Sulaiman al-Farisi r.a, daripada Rasulullah s.a.w. sabdanya yang bermaksud:

“Sesiapa yang berwudhuk sejak dari rumahnya dengan memperelokkan wuduk itu, kemudian datang ke masjid, maka sesungguhnya dia adalah tetamu Allah. Dan menjadi tanggungjawab tuan rumah yang dikunjungi untuk memuliakan tetamu yang mengunjunginya.” (Riwayat al-Tabrani)

Inilah salah satu jalan untuk mencapai kemuliaan yang begitu tinggi darjatnya dan nilai pada pandangan Tuhan. Jalan yang begitu sederhana, tetapi nilainya begitu agung dan tinggi. Apakah ada sesuatu kemuliaan yang lebih tinggi melebihi dimuliakan oleh Allah Taala sendiri? Apakah mungkin seorang yang beriman dengan Allah Yang Maha Agung, berasa ada perkara lain yang lebih mulia daripada kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t sendiri?

Para sahabat telah memahami perkara ini, sehingga mereka telah berlumba-lumba untuk hadir ke masjid. Tidak berhenti setakat itu sahaja, mereka sanggup mengadakan undian untuk siapa yang lebih berhak untuk mendapat saf pertama. Hal ini kerana bagi meraih kemuliaan yang amat besar ini. Mereka tidak menunggu masa lapang untuk ke masjid, tetapi mereka melapangkan masa untuk masjid. Mereka dengan penuh keimanan mereka berada di sana.

Jika inilah kemuliaan yang dijanjikan untuk mereka yang pergi ke masjid, apakah kemuliaan yang akan dianugerahkan kepada mereka yang bersusah payah memujuk rayu manusia lain agar datang memakmurkan masjid? Perlu ditegaskan bahawa, masjid bukan semata-mata tempat berkumpulnya golongan tua beribadah, tetapi melahirkan generasi muda yang berakhlak adunan ad-Deen. Fikir-fikirkanlah… wallahua’lam



Kemuliaan disisi Allah
-Asyraf Hernandez-


Pedoman: sempurnakan perkara yang wajib terlebih dahulu daripada perkara sunat kerana perkara sunat hanya pelengkap kepada perkara wajib. Sedangkan perkara wajib yang akan dihisab terlebih dahulu di mahkamah Allah kelak.

Mengejar Kemuliaan Ilahi…


Assalamua'laikum...


Kemuliaan satu fitrah. Setiap insan yang waras semestinya menyukai kemuliaan. Tidak ada seorang pun yang sukakan kehinaan. Itulah fitrah semula jadi yang diwujudkan dalam diri seorang manusia. Walaupun kemuliaan itu sendiri adalah berbeza-beza maknanya daripada satu individu dengan individu yang lain, tetapi apa yang pasti, semuanya cintakan kemuliaan.


Mungkin kepada seorang pelajar, menjadi pelajar terbaik, adalah suatu kemuliaan baginya. Manakala bagi seorang rakyat, dianugerahkan pingat oleh seorang sultan itu merupakan kemuncak kemuliaan pula kepadanya. Seorang bapa mungkin berasa mulia, apabila anaknya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Kemuliaan bagi seorang guru, mungkin apabila anak-anak muridnya menghormatinya dan berjaya dalam hidup mereka.

Sekali lagi diulangi, kemuliaan itu mungkin pelbagai erti dan definisinya kepada seseorang, namun yang pasti semua orang akan menyukainya. Bahkan, merupakan satu fakta, untuk mencapai apa yang dirasakan sebagai satu kemuliaan bagi seseorang itu, manusia hampir sanggup melakukan apa sahaja . segala daya usaha dan kesungguhan akan dikerah, keringat akan diperah hatta air mata dan darah pun sanggup ditumpahkan. Asalkan perkara yang dilihat sebagai satu kemuliaan itu akan dicapai.

Ironinya, demi mendapatkan kemuliaan, ada yang sanggup melakukan perkara yang hina lagi terkutuk. Ada yang sanggup membunuh, menipu, merasuah, menyihir dan menzalimi; asalkan matlamat utamanya adalah untuk menjadi orang yang mulia dan boleh membawa kemuliaan kepadanya tercapai. Apa yang diinginkan oleh hati akan menggerakkan akal bagi menyusun strategi dan cara untuk mendapatkannya lantas tubuh memberi tindak balas untuk merealisasikan hasratnya.

Islam khususnya Rasulullah s.a.w amat memahami struktur fitrah kejadiaan manusia. Maka kita dapati, Baginda telah menggunakan kaedah fada’il a’mal untuk membentuk dan mencerna hati para sahabat Baginda agar mempunyai sistem keimanan yang sahih dan utuh. Apabila sistem keimanan ini telah dibetulkan, maka pandangan mereka kepada alam ini juga akan menjadi betul. Di sini, para sahabat telah diasuh untuk menghubungkan kemuliaan mereka dengan makna kemuliaan mereka yang hakiki. Kemuliaan diperlukan oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal jantina, umur, kekayaan, mahupun pangkat. Kemuliaan yang akan kekal relevan definisinya hingga ke hari kiamat.


Menurut Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dalam kitabnya yang bertajuk, Bidayatul Hidayah. Beliau menjelaskan bahawa kemuliaan setiap individu itu terbahagi kepada 4 jenis:

  1. Mulia disisi manusia tetapi hina pada pandangan Allah
  2. Hina disisi manusia bahkan hina juga pada pandangan Allah
  3. Mulia disisi Allah tetapi hina pada pandangan manusia
  4. Mulia disisi Allah bahkan mulia juga pada pandangan manusia
Beliau menjelaskan lagi, bahawa seburuk-buruk manusia adalah golongan yang berada dalam kategori no.2. Dan sebaik-baik manusia adalah yang berada dalam golongan no.4. Persoalannya sekarang ialah, apakah posisi kemuliaan anda sekarang ataupun, apakah jenis kemuliaan yang sedang anda cari?

Pada hemat saya, saya merasakan bahawa manusia akhir zaman ini, tidak sedikit pun menghiraukan kemuliaan pada pandangan Allah. Mereka lebih dan hanya mengutamakan redha manusia semata-mata walaupun mereka sedar bahawa cara itu boleh mengundang kemurkaan Allah. Mereka hanya menilai kemuliaan itu atas definisi yang berlandaskan nafsu dan akal yang cetek, tanpa ilmu agama yang mencukupi. Hal ini, boleh mengakibatkan kesan-kesan negatif seperti yang telah pun berlaku sekarang ini seperti penyelewengan kuasa, penyalah gunaan dana kewangan dan pemerintahan kuku besi (diktator).

Hati para sahabat telah ditempa dengan dengan satu acuan, iaitu acuan “Sibghatullah”, celupan Allah. Mulia atau hina sesuatu perkara itu, neracanya hanya satu, iaitu redha atau murka Allah s.w.t. Apa yang dipandang mulia oleh Allah dan pembantuNya, Rasulullah s.a.w., itulah yang dipandang mulia oleh mereka.

Allah s.w.t. menegaskan, mafhumnya:

“sibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik sibghah-Nya daripada Allah? Dan hanya kepada-Nya lah kami menyembah.”(Surah al-Baqarah 2:138).

Dalam kitab Majma’ al-Zawaid, dinukilkan satu riwayat yang bersumber daripada Sulaiman al-Farisi r.a, daripada Rasulullah s.a.w. sabdanya yang bermaksud:

“Sesiapa yang berwudhuk sejak dari rumahnya dengan memperelokkan wuduk itu, kemudian datang ke masjid, maka sesungguhnya dia adalah tetamu Allah. Dan menjadi tanggungjawab tuan rumah yang dikunjungi untuk memuliakan tetamu yang mengunjunginya.” (Riwayat al-Tabrani)

Inilah salah satu jalan untuk mencapai kemuliaan yang begitu tinggi darjatnya dan nilai pada pandangan Tuhan. Jalan yang begitu sederhana, tetapi nilainya begitu agung dan tinggi. Apakah ada sesuatu kemuliaan yang lebih tinggi melebihi dimuliakan oleh Allah Taala sendiri? Apakah mungkin seorang yang beriman dengan Allah Yang Maha Agung, berasa ada perkara lain yang lebih mulia daripada kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t sendiri?

Para sahabat telah memahami perkara ini, sehingga mereka telah berlumba-lumba untuk hadir ke masjid. Tidak berhenti setakat itu sahaja, mereka sanggup mengadakan undian untuk siapa yang lebih berhak untuk mendapat saf pertama. Hal ini kerana bagi meraih kemuliaan yang amat besar ini. Mereka tidak menunggu masa lapang untuk ke masjid, tetapi mereka melapangkan masa untuk masjid. Mereka dengan penuh keimanan mereka berada di sana.

Jika inilah kemuliaan yang dijanjikan untuk mereka yang pergi ke masjid, apakah kemuliaan yang akan dianugerahkan kepada mereka yang bersusah payah memujuk rayu manusia lain agar datang memakmurkan masjid? Perlu ditegaskan bahawa, masjid bukan semata-mata tempat berkumpulnya golongan tua beribadah, tetapi melahirkan generasi muda yang berakhlak adunan ad-Deen. Fikir-fikirkanlah… wallahua’lam



Kemuliaan disisi Allah
-Asyraf Hernandez-


Pedoman: sempurnakan perkara yang wajib terlebih dahulu daripada perkara sunat kerana perkara sunat hanya pelengkap kepada perkara wajib. Sedangkan perkara wajib yang akan dihisab terlebih dahulu di mahkamah Allah kelak.

Mengejar Kemuliaan Ilahi…

Assalamua'laikum...


Kemuliaan satu fitrah. Setiap insan yang waras semestinya menyukai kemuliaan. Tidak ada seorang pun yang sukakan kehinaan. Itulah fitrah semula jadi yang diwujudkan dalam diri seorang manusia. Walaupun kemuliaan itu sendiri adalah berbeza-beza maknanya daripada satu individu dengan individu yang lain, tetapi apa yang pasti, semuanya cintakan kemuliaan.



Mungkin kepada seorang pelajar, menjadi pelajar terbaik, adalah suatu kemuliaan baginya. Manakala bagi seorang rakyat, dianugerahkan pingat oleh seorang sultan itu merupakan kemuncak kemuliaan pula kepadanya. Seorang bapa mungkin berasa mulia, apabila anaknya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Kemuliaan bagi seorang guru, mungkin apabila anak-anak muridnya menghormatinya dan berjaya dalam hidup mereka.


Sekali lagi diulangi, kemuliaan itu mungkin pelbagai erti dan definisinya kepada seseorang, namun yang pasti semua orang akan menyukainya. Bahkan, merupakan satu fakta, untuk mencapai apa yang dirasakan sebagai satu kemuliaan bagi seseorang itu, manusia hampir sanggup melakukan apa sahaja . segala daya usaha dan kesungguhan akan dikerah, keringat akan diperah hatta air mata dan darah pun sanggup ditumpahkan. Asalkan perkara yang dilihat sebagai satu kemuliaan itu akan dicapai.


Ironinya, demi mendapatkan kemuliaan, ada yang sanggup melakukan perkara yang hina lagi terkutuk. Ada yang sanggup membunuh, menipu, merasuah, menyihir dan menzalimi; asalkan matlamat utamanya adalah untuk menjadi orang yang mulia dan boleh membawa kemuliaan kepadanya tercapai. Apa yang diinginkan oleh hati akan menggerakkan akal bagi menyusun strategi dan cara untuk mendapatkannya lantas tubuh memberi tindak balas untuk merealisasikan hasratnya.


Islam khususnya Rasulullah s.a.w amat memahami struktur fitrah kejadiaan manusia. Maka kita dapati, Baginda telah menggunakan kaedah fada’il a’mal untuk membentuk dan mencerna hati para sahabat Baginda agar mempunyai sistem keimanan yang sahih dan utuh. Apabila sistem keimanan ini telah dibetulkan, maka pandangan mereka kepada alam ini juga akan menjadi betul. Di sini, para sahabat telah diasuh untuk menghubungkan kemuliaan mereka dengan makna kemuliaan mereka yang hakiki. Kemuliaan diperlukan oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal jantina, umur, kekayaan, mahupun pangkat. Kemuliaan yang akan kekal relevan definisinya hingga ke hari kiamat.


Menurut Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali dalam kitabnya yang bertajuk, Bidayatul Hidayah. Beliau menjelaskan bahawa kemuliaan setiap individu itu terbahagi kepada 4 jenis:

1. Mulia disisi manusia tetapi hina pada pandangan Allah
2. Hina disisi manusia bahkan hina juga pada pandangan Allah
3. Mulia disisi Allah tetapi hina pada pandangan manusia
4. Mulia disisi Allah bahkan mulia juga pada pandangan manusia

Beliau menjelaskan lagi, bahawa seburuk-buruk manusia adalah golongan yang berada dalam kategori no.2. Dan sebaik-baik manusia adalah yang berada dalam golongan no.4.


Pada hemat saya, saya merasakan bahawa manusia akhir zaman ini, tidak sedikit pun menghiraukan kemuliaan pada pandangan Allah. Mereka lebih mengutamakan redha manusia walaupun mereka sedar bahawa cara itu boleh mengundang kemurkaan Allah. Mereka hanya menilai kemuliaan itu atas definisi yang berlandaskan nafsu dan akal yang cetek, tanpa ilmu agama yang mencukupi. Hal ini, boleh mengakibatkan kesan-kesan negatif seperti yang telah pun berlaku sekarang ini seperti penyelewengan kuasa, penyalah gunaan dana kewangan dan pemerintahan kuku besi (diktator).


Hati para sahabat telah ditempa dengan dengan satu acuan, iaitu acuan “Sibghatullah”, celupan Allah. Mulia atau hina sesuatu perkara itu, neracanya hanya satu, iaitu redha atau murka Allah s.w.t. Apa yang dipandang mulia oleh Allah dan pembantuNya, Rasulullah s.a.w., itulah yang dipandang mulia oleh mereka.

Allah s.w.t. menegaskan, mafhumnya:

“sibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik sibghah-Nya daripada Allah? Dan hanya kepada-Nya lah kami menyembah.”(Surah al-Baqarah 2:138).


Dalam kitab Majma’ al-Zawaid, dinukilkan satu riwayat yang bersumber daripada Sulaiman al-Farisi r.a, daripada Rasulullah s.a.w. sabdanya yang bermaksud:

“Sesiapa yang berwudhuk sejak dari rumahnya dengan memperelokkan wuduk itu, kemudian datang ke masjid, maka sesungguhnya dia adalah tetamu Allah. Dan menjadi tanggungjawab tuan rumah yang dikunjungi untuk memuliakan tetamu yang mengunjunginya.” (Riwayat al-Tabrani)

Inilah salah satu jalan untuk mencapai kemuliaan yang begitu tinggi darjatnya dan nilai pada pandangan Tuhan. Jalan yang begitu sederhana, tetapi nilainya begitu agung dan tinggi. Apakah ada sesuatu kemuliaan yang lebih tinggi melebihi dimuliakan oleh Allah Taala sendiri? Apakah mungkin seorang yang beriman dengan Allah Yang Maha Agung, berasa ada perkara lain yang lebih mulia daripada kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t sendiri?


Para sahabat telah memahami perkara ini, sehingga mereka telah berlumba-lumba untuk hadir ke masjid. Tidak berhenti setakat itu sahaja, mereka sanggup mengadakan undian untuk siapa yang lebih berhak untuk mendapat saf pertama. Hal ini kerana bagi meraih kemuliaan yang amat besar ini. Mereka tidak menunggu masa lapang untuk ke masjid, tetapi mereka melapangkan masa untuk masjid. Mereka dengan penuh keimanan mereka berada di sana.

Jika inilah kemuliaan yang dijanjikan untuk mereka yang pergi ke masjid, apakah kemuliaan yang akan dianugerahkan kepada mereka yang bersusah payah memujuk rayu manusia lain agar datang memakmurkan masjid? Perlu ditegaskan bahawa, masjid bukan semata-mata tempat berkumpulnya golongan tua beribadah, tetapi melahirkan generasi muda yang berakhlak adunan ad-Deen. Fikir-fikirkanlah… wallahua’lam



Pedoman: sempurnakan perkara yang wajib terlebih dahulu daripada perkara sunat kerana perkara sunat hanya pelengkap kepada perkara wajib. Sedangkan perkara wajib yang akan dihisab terlebih dahulu di mahkamah Allah kelak.

Friday, February 11, 2011

Memanjangkan Nyawa?

Assalamua’laikum

Kata orang, jika sesuatu kerja hendak disiapkan, berikan kerja itu kepada orang yang sibuk. Betulkah begitu? Bunyi macam pelik. Tetapi realitinya benar sahaja. Ini kerana orang yang sibuk sahaja yang mampu menguruskan masa dengan baik. Orang sibuk dapat meletakkan keutamaan kepada kerja-kerja yang banyak, mana yang penting, mana yang segera.

Tetapi sebelum itu, soalan yang paling asas untuk ditanyakan kepada diri kita ialah sibuk untuk kita untuk apa? Sibuk atau penyibuk atau buat-buat sibuk? Sebagai Muslim, kita mesti sibuk untuk beribadah. Tidak kiralah ibadah asas, ibadah umum atau ibadah sunat. Atur sahaja aktiviti kita berdasarkan keutamaan dan kesegeraan dalam jenis-jenis ibadah itu, nescaya kesibukan kita berbaloi. Sibuk kerana Allah.



Untuk itu belajarlah tentang keutamaan dalam ibadah. Dapatkan buku Fiqh Aulawiyat nukilan Dr. Yusuf al-Qaradwi misalnya, banyak panduan yang praktikal di situ. Kita seharusnya berasa malu dengan para sahabat Rasulullah S.A.W. kuantiti masa yang diberikan kepada mereka dan kita sama sahaja, yakni 24 jam sehari semalam. Tetapi kualiti masa mereka terlalu jauh kalau hendak dibandingkan dengan umat Islam masa kini.


Masa mereka seolah-olahnya terlalu panjang…

Para sahabat Rasulullah bertebaran ke seluruh muka bumi menyebarkan Islam. ¾ daripada mereka meninggal dunia diluar Semenanjung Arab. Jejak dakwah dan jihad mereka sampai ke Eropah, India, China dan Asia tanpa kapal terbang, tanpa kemudahan ICT dan tanpa teknologi canggih seperti yang kita miliki. Masa mereka seolah-olah terlalu “banyak” dan “panjang” berbanding kita. Betulkah begitu?


Tidak! Hakikatnya umur kita seolah-olah menjadi lebih pendek akibat pembaziran masa. Bayangkan berapa banyak masa kita bazirkan, habiskan di hadapan TV, membeli-belah, berbual kosong atau melayari laman web yang tidak berfaedah? Cuba bandingkan pula dengan berapa banyak masa membaca al-Quran berbanding membaca koran (akhbar).

Kalau nak dikatakan sibuk, memang sibuk… ada antara kita yang sambil memandu atau menunggang motosikal masih sempat menghantar SMS. Menguyah makanan sambil berbual di telefon bimbit. Yang bekerja sehingga tidak sempat menziarahi ibu bapa di kampung. Mahasiswa atau pelajar di IPT dan IPTA “terlupa” menelefon ibu bapa… sibuk sangat laa katakan.

Manusia, makhluk yang diberi pilihan...

Manusia menjadi hamba apa yang dicintainya. Apa yang kita cintai? Itulah yang akan menyibukkan kita. Ingat, musuh perkara yang “lebih penting” ialah perkara yang penting. Para sahabat sudah berasa berdosa jika mereka tersilap dalam memilih keutamaan dalam melakukan kebaikan khilaful ‘aula. Kekadang mereka merasakan begitu sukar memilih antara bersedekah dengan solat sunat, antara berdakwah dengan berniaga, antara berjihad dengan menuntut ilmu… antara yang baik itu, mana yang lebih baik mengikut masa, situasi dan kondisi.


Mereka cintakan Allah, mereka disibukkan kerana Allah. Dengar apa yang dirintihkan oleh Sayidina Umar al-Khattab, “Aku tidak tidur pada malam hari, bimbang urusanku dengan Allah tidak selesai. Aku juga tidak tidur pada siang hari takut urusanku dengan manusia tidak selesai.” Ertinya apa? Ya! Umar ialah individu yang paling sibuk sewaktu zaman pemerintahannya, memimpin umat Islam ketika itu.

 Di tengah-tengah kekalutan dan keserabutan kita, kononnya terlalu sibuk, cuba “pause” sebentar. Renungi sebentar, dalam-dalam, panjang-panjang, apa yang sebenarnya kita sibukkan? Bimbang, kesibukkan kita ialah suatu ‘deraan’ yang kita cipta sendiri akibat membelakangkan cinta kita yang sepatutnya kita abadikan cinta itu terhadap Allah.


Stress, tension, pressure, boring… ialah jenis-jenis toksik dan virus baru untuk jiwa manusia moden yang meremehkan kekuasaan Allah. Cari semula pangkal jalan dan tujuan hidup. Tanyakan semula apa yang aku cari dengan hidup yang singkat ini. Ingat kata Imam Syafii, “Peredaran masa ialah suatu yang aneh… tetapi lebih aneh manusia yang melengahkannya.”

Dipengaruhi oleh ilham dari 2 makhluk Allah...

Syaitan. Musuh yang tidak pernah tidur. Makhluk yang tidak pernah putus asa. Malaikat. Pencatat setia setiap masa. Siapa temanmu dalam kesibukan waktu? Suara siapa yang berbisik di hatimu? Ilham daripada para malaikat atau was-was yang datang daripada syaitan. Kasih sayang Allah sesungguhnya masih sudi singgah di hatimu yang berdosa.


Kekadang “jemputan ke daerah kebaikan” singgah secara tiba-tiba. Kutiplah titipan kasih daripada Allah apabila suara hatimu tiba-tiba berbisik, “Sampai bila aku harus begini…” kata hukama, “Apabila seseorang didatangi rasa hati yang begitu, ertinya dia telah menerima jemputan Tuhan untuk datang ke daerah hassanah (kebaikan), maka segera lah kamu memenuhi jemputan Dia, lantas mengucapkan kalimah syukur!”. Selamat bermujahadah…

-Pengurus Masa Diri-
CTR Muhammad Asyraf

Pedoman: Buatlah suatu kebaikan yang terus hidup, walaupun setelah mati.